Województwo Śląskie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego planuje inwestycje w infrastrukturę kolejową i zakup taboru kolejowego. Dotarliśmy do listy zgłoszonych przez woj. śląskie projektów.
Program Regionalny 2014-2020 przewiduje możliwość dofinansowania projektów infrastruktury kolejowej w ramach Priorytetu IV - Transport. Celem głównym priorytetu jest poprawa funkcjonowania kluczowego systemu transportowego w regionie.
Ma być on realizowany poprzez zwiększenie mobilności regionalnej oraz łączenie węzłów drugorzędnych i trzeciorzędnych z infrastrukturą TEN-T. – Realizowane projekty przyczynią się do poprawy przepustowości głównych szlaków drogowych regionu (poza siecią TEN-T). Ponadto w ramach priorytetu przewiduje się zakup taboru kolejowego, oraz rewitalizacji / modernizacji linii kolejowych – mówi Witold Trólka z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
Inwestycje w transport kolejowy
Województwo śląskie tłumaczy, że celem jest stworzenie warunków dla zahamowania spadku, a następnie wzrost udziału transportu kolejowego w przewozach pasażerskich. – Uzasadnieniem podjętego działania jest konieczność podniesienia jakości usług transportu kolejowego poprzez zakup taboru kolejowego. W Projekcie Mandatu Negocjacyjnego Województwa śląskiego z dnia 17 grudnia 2013 r. Zarząd Województwa Śląskiego przedstawił propozycje inwestycji strategicznych rekomendowanych do dofinansowania w ramach RPO WSL 2014-2020 – powiedział Witold Trólka.
Pierwsza z propozycji dotyczy dostawy 10 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych do wykonywania kolejowych wojewódzkich przewozów pasażerskich. Wśród projektów dotyczących linii kolejowych zaproponowano projekty z poniższej listy:
-
Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie,
-
Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Wisła Głębce,
-
Rewitalizacja linii kolejowej nr 140 Katowice Ligota – Nędza na odcinku Rybnik Towarowy – Sumina,
-
Rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 połączenia: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast - Nowy Bieruń – Oświęcim,
-
Rewitalizacja linii kolejowej nr 90 Zebrzydowice – Cieszyn,
-
Rewitalizacja linii kolejowej nr 117 Kalwaria Zebrzydowska – Bielsko-Biała Główna na odcinku granica województwa – Bielsko-Biała Główna,
Witold Trólka zaznacza jednak, że jest to lista rankingowa. – Środki umożliwią realizację pierwszych dwóch projektów. Następne będą mogły być realizowane w kolejności podanej na liście przy wykorzystaniu pojawiających się oszczędności – tłumaczy Witold Trólka.
Co z linią do Wisły?
Kilkakrotnie informowaliśmy o złym stanie linii kolejowych do stacji Wisła Głębce. PKP Polskie Linie Kolejowe uspokajały wówczas, że stan techniczny linii nie będzie na razie powodem zawieszenia połączeń. Koleje Śląskie uważają z kolei, że jakość infrastruktury nie pozwala na konkurowanie z innymi środkami transportu, jeśli mowa o połączeniach do Wisły.
Województwo śląskie rewitalizację linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Wisła Głębce zgłosiło jako propozycję do projektów kluczowych planowanych do realizacji ze środków RPO WSL 2014-2020 – poziom regionalny. Planowany termin realizacji tego projektu to lata 2018-2020, beneficjentem środków przeznaczonych na ten cel ma być PKP PLK S.A.
Co w Kontrakcie Terytorialnym?
W kontekście Strategii dla Rozwoju Polski Południowej do 2020 roku Zarząd Województwa Śląskiego oraz Zarząd Województwa Małopolskiego rekomendują do dofinansowania z programów krajowych kilka projektów kolejowych. Co ciekawe, na liście znalazła się linia kolejowa Żywiec – granica woj. śląskiego, o co od dłuższego czasu usilnie zabiegają osoby skupione wokół działań nad przywróceniem regularnych połączeń kolejowych Żywiec – Kraków przez Suchą Beskidzką. Oto lista projektów:
-
Rewitalizacja linii kolejowej nr 117 Przeprowadzenie inwestycji ma istotne znaczenie dla Bielsko-Biała, Gmina Kozy, Kalwaria Zebrzydowska – Bielsko-Biała Główna na odcinku granica województwa – Bielsko-Biała Główna.
-
Rewitalizacja linii kolejowej nr 97 Skawina – Żywiec na odcinku granica województwa – Żywiec.
-
Modernizacja linii kolejowej Katowice - Kraków (szybkie połączenie)
-
Postulat rozbudowy Centralnej Magistrali Kolejowej poprawiającej szybkość połączenia z Krakowem i Katowicami
-
Linia kolejowa nr 93 na odcinku Trzebinia – Oświęcim – Czechowice Dziedzice
-
Linia kolejowa nr 138, 161, 180, 654, 655, 657, 658, 699 na odcinku Dorota/Chorzów Stary – Mysłowice Brzezinka – Oświęcim